BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 2, 2010

For my dear Nany!


Salamualaik!Syukur sgt sbb Allah masih berikan kita peluang untuk meneruskan hidup kita di muka bumiNya ini demi meneruskan kerja2 urusan dunia dan bekalan ke akhirat. Pagi tadi on je radio on da way ke rumah k.su terdengar ada seorang ustaz memberi satu penyampaian. antara isi yang dapat di tangkap oleh minda sedarku " dunia ini sekadar persinggahan tetapi mengapa kita tidak sibuk mempersiapkan bekalan ke sana"...moga kata2 yang ringkas ni boleh menjadi muhasabah buat kita semua i'Allah..

Hari ni pergi ziarah k.su dan babynya Ammar Mujahid..xsbar nak tgk mujahid besar..huhu..ziarah tadi pergi dengan k.ayu and asyraf,k.inarah and k.cah..tapi gambarnya xbley upload lg sbb camera trtinggal dalam kete..i'Allah nati ade masa saya poskan gambarnya..hehe

Dua tiga arini tak masak sgt..tapi atas permintaan seorang sahabat ku postkan juga satu resipi..try this! sedap and mudah jadi kalau ade pengalaman dalam basic cooking..

Cream Puff

Ingredients:
250ml air
125g butter
150g tepung - diayak
¼ st garam
1 st gula
4 biji telur

Custard:
500ml susu segar
100g gula
80g tepung custard

Step by step:

1. Didihkan air dan butter hingga cair. Kemudian masukkan tepung yang diayak. Gaul sebati hingga adunan tidak melekat di periuk. Angkat dan sejukkan.
2. Bila sejuk pukul sedikit and masukkan telur sebijik sebijik.
3. Masukkan adunan ke dalam beg piping. Kalau takde piping bag boleh guna kertas minyak ke dan gulung macam bungkus kacang putih tu (kon 3 segi) dan gunting hujung dia untuk dipicit keluar adunan. (Saya guna nozzle kat hujung piping bag tu.) Pipekan atas dulang yang telah digris.
4. Bakar 25 minit dgn suhu 200˚C atau sehingga kekuningan. (Oven kena panaskan dulu ke suhu 200˚C. Kalau tak panas nanti puff tak kembang dan tak berongga kat dalam dia.)



Inti Custard

1. Hangatkan susu dan gula atas api sederhana. Masukkan tepung kastard and kacau sehingga pekat.
2. Custard tu boleh dipicitkan ke dalam puff tu bila puff tu sejuk sikit. Caranya, tebuk lubang kat puff (boleh buat kat atas atau kat bawah). Pastu gunakan piping bag yang berisi custard, picit ke dalam rongga puff tu.

Let's try this!

Moga ilmu sedikit yg bermanfaat lebih baik dari ilmu yang banyak tapi tidak bermanfaat.. Doakanku moga hari ini lebih baik dari semalam =)
See you soon..

Nota: sumber from resipi.net(tapi dah di test jadi)-I'Allah..

4 comments:

hannaani said...

siah,cane nk bentukkan die?hari tu dh try buat.tapi apesal tak jadi bentuk siput tu?grrrr.die jd mcm cookies pulak penyek2.pastu takleh nk letak custard sebab die penyek.nanti maen msk2,mu demo la cane nk picit pipe tu

lovely asiah said...

umah orang takde oven.adunan mesti lembik tapi xmelekat kat periuk..picit tu masuk paiping beg atau plastik..oven kena panas and xbley buka tutup..nati tak naik..i'Allah ade rezeki balik kg orang wat demo..try tgk you tube step by step..all da best!

hannaani said...

dah try dh sume tu.jadi pon in fact.tp just taktau cane nk biar die stand still mcm bentuk kon tu

lovely asiah said...

kalau xckup masak and ringan ia xkan bley stand macam tu..